OSEYA DE SAYAMBRE: V XORNADA DE PATRIMONIU LLINGÜÍSTICU Y CULTURAL

31 de agosto de 2015

Esti sábadu 29 d'agostu foi la V Xornada de Patrimoniu Llingüísticu y Cultural, organizada por El Teixu n'Oseya (Sayambre), y en colaboración col Ayuntamiento sayambriegu. Ye'l quintu añu d'una actividá bien prestosa que va faciéndose por distintos llugares de la provincia de Llión. La I Xornada foi montada'l 26 de marzu de 2011 n'Estorga pola "Plataforma de Asociaciones en Defensa del Leonés y del Gallego"; la II foi en Llión, organizada por El Teixu, y celebróuse dous días (del 6 al 7 de santamarina de 2012); la III foi en Viḷḷablinu, entamada pola Asociación Faceira y el grupu Tsuniegu'l 13 d'abril de 2013; y la IV foi na Cepeda'l 19 de santamarina de 2014, tamién organizada por Faceira. 

Estas Xornadas son una gran oportunidá pa que la xente seya consciente de la sua llingua tradicional, siempres ocultada pola vergüenza de "hablar mal". Amás, las ponencias son bien interesantes sobre la toponimia, los costumes, la música, etc., cono que los paisanos pásanlo mueito bien. 

Presentación de la Xornada por Iván Cuevas y la conceyala de Cultura de Sayambre, Josefa Fernández.
Pa entamar esta vez houbo un invitáu de luxu, Xosé Ambás, que ye mui famosu n'Asturias polos sous programas na televisión del Principáu dedicaos a la música tradicional. Ambás tien encuestada toda la zona, polo qu'en compañía de Ramsés Ilesies fizo un recorríu polos instrumentos y las canciones y las danzas de Sayambre.  

Ramsés Ilesies (esquierda) y Xosé Ambás (dereita).


Cumo siempres, Ambás ganóu la simpatía de las paisanas presentes, que-y dioron mueitas informaciones interesantes, amás de confirmar los nomes llariegos de los puebros y la comarca sayambriegos. Pa rematar ficieron la danza cona que s'acababan las fiestas na comarca. 


Antias de dir a xantar, Ambás quedóu conas muyeres pa encuestar dalgunas cousas que salieron na sua intervención, porque, amás d'enseñar, Ambás y Ramsés tamién deprenden nas suas actuaciones...


A la tarde Ramón Sordo Sotres, autor de mueitos llibros sobre la toponimia de la comarca, falóu sobro "Enteradores de Sayambre, Valdión y otros conceyos". Un "enterador" ye un informante de toponimia, cumo un pastor, una paisana, etc. 


Desiguida, Javier Valentín Rodríguez Bulnes presentóu'l sou llibru "El habla de Maraña", puebru que nun está na comarca, pero que queda bien cerca tanto nel espaciu cumo na forma de falar. La obra ye un vocabulariu arrecoyíu pol autor a lo llargo de la sua vida, ensin nengún apoyu institucional, dalgo bastante común cuando se trata de llingua tradicional en Llión.


Despuéis falóu el profesor Gonzalo Barrena, faciendo un recorríu pola toponimia cona conferencia "Los Beyos del Sella: geografía extrema y modos de nombrar", bien prestosa y interesante enforma.


Pa rematar la parte académica, foi la conferencia y presentación de "Notas y cuadernos de notas de los Piñán, escribanos públicos de Sayambre (1659-1721)", por Elena E. Rodríguez Díaz, profesora y paleógrafa cona que tuve'l pracer de falar na xanta. Foi una intervención bien interesante, porque amostróu la forma na que los escribanos de la zona representaban la fala autóctona.



Pa rematar la Xornada. Fran Allegre presentóu el sou llibru de poemas "Deixando'l cuerpu" y tocóu varias canciones tradicionales llionesas.


La participación foi un éxitu, porque las escuelas estuvieron chenas, y n'ocasiones houbo xente de pía. Ya s'está trabayando na próxima Xornada, que será organizada por Faceira. 

NEL VIII ANCONTRO "BLOGUEIROS DE L PRAINO" (LA SPECIOSA)

24 de agosto de 2015

Esti sábadu 22 foi el VIII Ancontro "Blogueiros de l Praino", na localidá de La Speciosa ("Especiosa" en Portugués). Ye'l cuartu añu que voi, atraídu cumo siempres pola buena compañía de las buenas xentes mirandesas, y pola perspectiva de volver a cumer puosta. Nesta edición yeran los maordomos el nuesu amigu Tiégui Albes,  Tresa Almeida, y, sobre todo, Adelaide Monteiro, natural de La Speciosa, y que foi quien fizo de guía pol puebru. Cumo yera de llei, tódalas cousas se faloron en mirandés, la variante del asturllionés del Praino ou Tierra de Miranda. Sacante la mia intervención, que foi en llionés meridional. 

L'Ancontro emprincipióu a las 10 (hora local), dando una vueltiquina polas "rugas" (caleyas) y fuentes del puebru. Axuntóronse xentes de tódolos llugares de L Praino, amás de Zamora y Llión. 



Típica casa speciosana, cona "cortina" pa los gochos abaixo a la dereita.
No poyu de la casa, una llábana o llousa con buraquines, cumo la que viéramos en Sandin / Sendim.
Despuéis tiramos pa la Igresia, onde Dinis Meirinhos, fiyu del mieu amigu Alcides, diounos un prestosísimu y emotivu conciertu de guitarra. Esti mozu ye un virtuosu, y de seguru que dará mueito de qué falar no futuru. 



Y despuéis vuelta a caleyar, visitando la cruz...

...y el famosu "Citote", qu'unos dicen que ye un símbolu fálicu, y outros que ye un verracu a medio facer, o desgastáu pol pasu del tiempu:


Adelaide diba llendo poemas en cada parada: nun yera pa menos, porque ye mui buena poetisa. Vai pouco publicóu el llibru "Bózios, Retombos i Siléncios", que merquéi nel Ancontro. Amás, ganóu el segundu premiu del Certame Lliterariu Astúrica 2014.


"La Fuonte de l Cereijal" (de la Zreisal)
 Desiguida tuvimos un "taquito" ou merienda na guapísima casa d'Adelaide, a la entrada de La Speciosa:


Na casa había dagunas fotos dedicadas de los astronautas del Apolo XV.
Y chegóu el gran momentu: l'almuorço ou xanta al pía de la igresia del Naso, con deliciosas tabafeyas ("alheiras" en portugués) y "puosta" pa fartar, feito todo "ne l lhume" (al borrayu) eillí mesmo. 

Fomos casi cuarenta pa xantare... 
Tamién falóu Artur Nunes, presidente de la Câmara Municipal de Miranda do Douro. 
Despuéis tocóume falar na Casa de l Naso, en nome de la Asociación Faceira, sobro la historia de los pendones, nuna ponencia titulada "Pendones de la ñuesa tierra: un repasu pola sua historia", na que faléi de la posible conexión medieval de los pendones mirandeses y llioneses, onque marcando las distancias, porque l'orixe más directu de los pendones de güei está nos relixosos del siegru XVI. Faléi cuasi cincuenta minutos, pámeque demasiao...


Deseguida falóu Alcides Meirinhos, sobre'l Carril ou caminu Mourisco con una ponencia chamada "Carril Mourisco i cruzes deiqui". Foi bien interesante, y amás resultóu que Pedro Gómez Turiel, de l'asociación zamorana Furmientu, está investigando esi mesmu carril no llau alistanu.



Y pa rematar, visita a la Igresia de L Naso, con Adelaide. Cuntóu la historia d'un cristianu y un mouru que foron "teletresportaos" milagrosamente de tierras mouras a L Naso nuna arca. Esta mesma historia existe en Llión, na Virxen del Caminu, nada menos... 



El mouru.
Nun pudi quedar más tiempu, pa respectar los horarios de Martín, pero dalgunos allargoron el Ancontro en casa d'Adelaide. Foi un día perfectu, no que solo nos faltóu la presencia d'Amadeu, a quien siempres llevaremos no corazón...

ACERCA DE LA EXPOSICIÓN "CASTILLA Y LEÓN: TIERRA DE COMUNIDADES", DE LA FUNDACIÓN VILLALAR

7 de agosto de 2015

Aprovechando que estos días se encuentra en el Museo de León la exposición "Castilla y León: tierra de comunidades" hoy decidí darme una vuelta por ella. No me esperaba gran cosa de una instalación organizada por la Fundación Villalar, de la que ya he hablado largamente en este blog, pero he de confesar que ese "tierra de comunidades" en el título despertó mi curiosidad: ¿Es que la Fundición reconocía por vez primera que Castilla y León está compuesta por dos comunidades históricas? ¿Había habido un giro en su doctrina centralista y de manipulación de la historia de León y de Castilla? Me bastó un vistazo al cartel de la entrada (imagen de la derecha) para desechar semejantes ideas. En él ya se aprecia un intento tipográfico de amalgamar ambas regiones en el que la "y" resulta casi inapreciable, resaltando la idea de "CastillaLeón" como unidad monolítica en la que la conjunción se convierte en algo anecdótico y sin importancia. 

En el folleto que proporcionan a la entrada se incide en la diversidad "en lo que hoy es el territorio regional más extenso de España y uno de los tres más grandes de Europa". También se insiste en su condición de "tierra de paso" y su "espíritu hospitalario". E incluso se afirma que "somos -podríamos decir- una Comunidad sedimentada por muchas comunidades e integrada en una Nación y solidaria con las demás nacionalidades y regiones", diciendo que "antes hemos sido una pluralidad de comunidades que se asentaron entre las montañas que nos rodean y en los valles de nuestros ríos". Con esta declaración de intenciones uno recupera algo de su ilusión inicial, pero ésta queda nuevamente defraudada, ya de forma definitiva, en cuanto se da un primer paseo para ojear los 19 paneles que componen la exposición y las piezas arqueológicas que los acompañan. Y es que el discurso es el de siempre, aunque con algunos matices: 

-En la Prehistoria en el territorio de la actual Castilla y León sólo existió Atapuerca. Punto. ¿Para qué se va a hablar de los esqueletos del Mesolítico de Arintero, por ejemplo?
-Del Calcolítico sólo existe el mundo campaniforme. Punto.
-Del mundo prerromano sólo existe Numancia y los celtíberos. Punto. (¿Ástures? ¿Quiénes eran esos? Estarían en Asturias, ¿no?)
-Como novedad mundial, se ha añadido un panel titulado "Las periferias del Imperio" donde se habla del pueblo cántabro de los vadinienses. Aunque no se dice nada del papel de cántabros y ástures como últimos pueblos en resistir frente a Roma (29-19 a.C) , porque restarían protagonismo a Numancia (134 a.C.).
-De los pueblos bárbaros sólo existieron los visigodos. Punto. El reino suevo, con sus casi dos siglos de existencia, no interesa, porque sólo afectaba a León y Zamora y parte de Salamanca. Y no queremos que eso nos rompa un discurso uniformizador, ¿verdad?. 
-La Edad Media queda reducida al Camino de Santiago, el mudejarismo y los mozárabes. Eso sí, sin mencionar ni una sola vez ni al reino de León ni al de Castilla. Es que suena muy mal eso de que se vea que "Castilla y León" alguna vez fueron dos reinos diferentes...
-De la Edad Moderna lo más importante del mundo mundial fueron "las Comunidades". Vaya, si se llaman como el título de la Exposición. Ahora parece que las cosas ya van encajando... Además en el panel correspondiente se afirma que "el ideario de los Comuneros puede considerarse como un precedente del parlamentarismo moderno". Eso me suena. ¿No se dice lo mismo de las Cortes de León de 1188? 
-El resto de paneles es un batiburrillo por el que desfilan los judíos y criptojudíos, afrancesados y liberales, pastores y trashumantes (sin referencias a ciertas cañadas, por supuesto), minería e industria, etc. Hay incluso un panel dedicado a los maragatos, como nota exótica. 
-En el panel sobre la emigración, integración y retorno se dice literalmente que "entre 1968 y 1981, 76.244 ciudadanos de Castilla y León emigraron a países de Europa". Es curioso que antes de que existiera la comunidad autónoma de Castilla y León (1983) ya sus gentes fueran ciudadanos de dicha comunidad. Se ve que emigraron en el tiempo y en el espacio.
-Para ilustrar el último panel, titulado "Hacia una nueva era: el siglo global", ¿qué mejor que una foto de Villalar llena de banderas nacionalistas castellanas?: 


De todas formas, sí que he apreciado algún cambio en el discurso neoestalinista de la Fundición: ahora se evitan como la peste tanto a las referencias a León y a Castilla como a sus habitantes, por paradójico que pueda parecer. Se prefiere un discurso que sigue siendo una apisonadora, pero se pasa de forma más aséptica e impersonal para evitar meterse en demasiados berenjenales. 

Mi conclusión sobre el título de la Exposición es que, a pesar de su declaración de intenciones no es más que un juego de palabras para resaltar lo importante que fue la revuelta de las Comunidades (los comuneros). Las otras comunidades humanas a las que se hace referencia (judíos, maragatos, mozárabes, etc.) se examinan de forma superficial y de pasada, sin mencionar ni siquiera a las dos comunidades históricas que componen esta comunidad autónoma. Muy sintomático. 

No he conseguido encontrar el dato de cuánto constó esta exposición exactamente, pero su presupuesto máximo estaba estipulado en 40.000€. Aquí podéis consultar los pliegos del concurso para la exposición. Y si queréis ver las piezas que se exponen tenéis esta otra página en Pinterest

Related Posts with Thumbnails